8 tips om SEO te optimaliseren voor een webshop

De SEO van een e-commerce website of webshop is vanuit de basis niet veel anders dan SEO voor een andere websites. Door de drie belangrijke SEO pijlers – techniek, content en off-site – te optimaliseren kun je de vindbaarheid in de zoekmachine verbeteren. Onderaan de streep levert dit meer verkeer, omzet en awareness op. In dit blog bespreken we 8 tips die specifiek gelden om de SEO voor e-commerce websites en webshops te verbeteren.

Website laten maken?
Geel

In dit blog:

1. Doe een zoekwoordenonderzoek en houdt rekening met de zoekintentie

Richt je bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek niet uitsluitend om de meest populaire zoekwoorden in de branche. Het is belangrijk om ook rekening te houden met de zoekintentie van de koper. Deze intentie heeft betrekking op de intentie achter een zoekopdracht. Om hier achter te komen, kijk je naar specifieke woordgroepen en termen die mensen gebruiken in de zoekmachines.
Er zijn twee hoofdtypen zoekwoordintentie:

  • Informatieve zoekwoordintentie: deze zoekopdrachten bevatten vragen als “hoe kan ik?” of feitelijke vragen. In deze gevallen is de zoeker op zoek naar meer details over een onderwerp.
  • Commerciële zoekwoordintentie: deze zoekopdrachten vinden plaats wanneer een zoeker weet wat hij wil, maar niet weet waar hij het moet vinden. Ze kunnen zoektermen gebruiken als “smartphone kopen” of “hoteldeals in Haarlem vinden”. Gebruikers van commerciële zoekwoorden hebben meestal meer koopintentie.


Er zijn verschillende manieren om de zoekwoordintentie te bepalen. Je kunt een hulpprogramma voor zoekwoorden gebruiken, zoals de zoekwoordenplanner van Google. Je zou ook een tool als Ahrefs kunnen gebruiken. Deze tool is handig voor contentschrijvers en bloggers die nieuwe contentideeën willen genereren of zoekopdrachten van gebruikers willen onderzoeken.

2. Vergeet long-tail zoekwoorden niet

Een longtail-zoekwoord is een term die doorgaans een laag zoekvolume heeft, maar toch relevant is voor jouw bedrijf. Het converteert meestal goed, omdat het een betere match is voor wat de zoeker zoekt. Het heeft ook de neiging om hogere verkeersvolumes te genereren.


Long-tail zoekwoorden kunnen onthullen waar jouw klant naar op zoek is en wat hun bedoelingen zijn. ‘Schoenen’ is bijvoorbeeld een short-tail zoekwoord, maar ‘beste wandelschoenen voor de zomer’ is een lang-tail zoekwoord en het geeft meer informatie over de waarschijnlijke volgende stappen en intentie van de klant.


Probeer ook te rangschikken voor long-tail zoekwoorden, want dit kan een waardevolle bron van verkeer zijn. Ze zijn vooral handig voor concurrerende niches, voor verhoogde conversiepercentages, voor het laten ranken van nieuwe sites en voor quick wins met een beperkt budget.

 
Je kunt long-tail-zoekwoorden vinden door de functie ‘Mensen vragen ook’ van Google te gebruiken.

3. Productpagina's optimaliseren om de positie te verbeteren

Je kunt ook on-page SEO optimalisatietechnieken gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken en meer conversies te genereren. Het is een goed idee om jouw inspanningen te concentreren op de gebieden van jouw website die er het meest toe doen, zoals productomschrijvingen, afbeeldingen en reviews. We bespreken ze in het kort.

Productbeschrijvingen

Stel jezelf drie vragen voordat je begint met het optimaliseren van de productbeschrijvingen:

  • Wat zijn de belangrijkste elementen op de pagina?
  • Hoe kun je de zichtbaarheid en impact van deze elementen maximaliseren?
  • Hoe kun je deze informatie gebruiken om de effectiviteit van de productbeschrijvingen te verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om productbeschrijvingen te optimaliseren. Je zou onder andere kunnen overwegen om unieke afbeeldingen van hoge kwaliteit toe te voegen, extra zoekwoorden verwerken in de teksten, CTA’s optimaliseren en reviews toevoegen. 

Afbeeldingen

Afbeeldingen en foto’s laten een pagina er aantrekkelijker uit zien, maar ze kunnen ook afleiden. Zorg dat je er niet te veel van gebruikt en gebruik voor afbeeldingen van hoge kwaliteit. Door je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO, zou je hogere rankings in zoekmachines en meer verkeer van potentiële klanten moeten krijgen. Er zijn een aantal manieren om afbeeldingen te optimaliseren, zoals het gebruik van geschikte formaten, het opnemen van bijschriften in de alt-tags en het verwerken van zoekwoorden in de bestandsnamen. 

Reviews

Reviews zijn essentieel voor het succes in e-commerce. Ze helpen consumenten om te beslissen of ze een bepaald product willen kopen of zaken willen doen met een online winkel. Reviews helpen je ook vertrouwen op te bouwen bij consumenten en de conversieratio’s te verbeteren. Je kunt klanten aanmoedigen om een review achter te laten door geautomatiseerde berichten te sturen wanneer ze iets op jouw site kopen.

4. Zorg ervoor dat je site gebruiksvriendelijk is

In de online wereld is het cruciaal om aandacht te besteden aan de UX – of gebruikerservaring – van je website. Een goed ontwerp maakt jouw website visueel aantrekkelijker en verbetert de UX. Naast dat jouw site er goed uitziet, is het ook belangrijk dat deze site goed werkt. Zorg ervoor dat advertenties de weergave van de inhoud door de gebruiker niet verstoren. Zorg ervoor dat mensen gemakkelijk door de site kunnen navigeren en dat deze intuïtief in gebruik is. En natuurlijk moet jouw site ook geschikt zijn voor mobiele gebruikers. Het is belangrijk dat klanten snel en gemakkelijk kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn, dat ze betrokken blijven op jouw site en dat ze over het algemeen een goede ervaring hebben. Als Google denkt dat jouw website bezoekers een slechte ervaring biedt, kan dat ten koste gaan van de posities in de zoekresultaten van de zoekmachines.  Zorg ervoor dat jouw website:
  •  Snel laadt
  • Mobielvriendelijk is
  • CTA’s bevat
  • Gemakkelijk te navigeren is
  • Consistente styling gebruikt
  • Toegankelijk is

5. Schema gebruiken om Google en gebruikers de inhoud te laten begrijpen

Je kunt schemamarkeringen gebruiken om de SEO activiteiten te verbeteren. Dit zijn HTML-tags die aanvullende informatie geven over de inhoud van de webpagina’s. Wanneer je schema gebruikt, produceert die rich snippets. De zoekmachines gebruiken deze rich snippets om meer informatie over specifieke items in de zoekresultaten weer te geven. Ze helpen gebruiken ook te vinden wat ze zoeken. 

Er zijn veel soorten rich snippets en bij webshops worden meestal de volgende gebruikt:

  • Productschema: dit biedt uitgebreide productinformatie, zoals afbeelding, prijs en voorraad.
  • Review schema: dit maakt online reviews mogelijk.
  • Schema voor productbeschikbaarheid: dit is een lijst met producten die te koop zijn.
  • Prijsschema: dit maakt het mogelijk om informatie over productprijzen te delen met zoekmachines.

6. Laat paginasnelheid je ranking niet beïnvloeden

De laadsnelheid van een website en/of pagina is een belangrijke rankingfactor. De meeste consumenten hebben geen geduld en zullen jouw website de rug toekeren als het lang duurt. De ideale laadsnelheid is ongeveer twee seconden. Je kunt de paginasnelheid testen met de PageSpeed Insights tool van Google. 

Er zijn verschillende oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan een trage website. Dat kan zijn omdat je website te veel inhoud heeft voor de server om te verwerken, te veel scripts vertragen de laadtijden, het laden van afbeeldingen duurt te lang en/of jouw webhosting werkt niet goed.

Je kunt de laadtijden van jouw website versneller door:

  • Minder afbeeldingen gebruiken
  • Bestanden comprimeren
  • Afbeeldingen optimaliseren
  • Overbodige rommel vermijden
  • Veel witruimte gebruiken
  • Omleidingen/redirects beperken
  • HTTP-verzoeken beperken

 

Daarnaast kun je overwegen om van webhost te veranderen of je hostingpakket te upgraden.

7. Verbeter de inhoud van de webshop

Geschreven content speelt een belangrijke rol in jouw SEO strategie voor e-commerce. Het gaat erom dat je unieke inhoud produceert en niet klakkeloos de informatie van importeurs overneemt (duplicate content). 

Her regelmatig produceren van kwalitatieve inhoud levert je extra organisch verkeer op, helpt je om vertrouwen op te bouwen bij klanten, verbetert jouw reputatie als specialist in de branche en verhoogt bovendien jouw website in de zoekresultaten. 

Je kunt veel verschillende soorten inhoud produceren, waaronder:

  • How-to-artikelen
  • Artikelen die veelgestelde vragen beantwoorden
  • Updates over nieuwe productlanceringen
  • Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC)
  • Reviews
  • Videodemonstraties
  • Vraag- en antwoordsessies

8. Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijke rankingfactor voor SEO. Links van hoge kwaliteit naar jouw website laten Google weten dat je een belangrijke speler bent in de branche. Deze links geven autoriteit aan jouw website en dat helpt om jouw website te laten scoren in de zoekmachine. Heb je bijvoorbeeld een vergelijkbare website als een concurrent, maar wel meer links verzamelt en een hogere autoriteit, dan zal jouw website hoogstwaarschijnlijk hoger getoond worden. 

Het verzamelen van links naar jouw website is geen gemakkelijk opgave. We bespreken een aantal manieren die voor linkbuilding veel worden toegepast:

  • Gastblogs schrijven
  • Gebruik social media advertenties
  • Inhoud delen op sociale media
  • Persberichten publicere
  • Maak infographics en deel ze online

Vermijd het kopen van links. Sommige betaalde links schenden de richtlijnen van Google. Bovendien zijn goedkope links vaak van lage kwaliteit. Links van slechte kwaliteit leiden tot lagere rankings en minder verkeer. Ze kunnen ook een negatieve invloed hebben op de reputatie van jouw site. Met andere woorden: je kunt beter enkele sterke links van hoge kwaliteit hebben dan tientallen zwakke links van mindere kwaliteit.

 

 

Hulp nodig?

Verkrijg meer omzet, bezoekers en awareness met de inzet van e-commerce SEO of webshop SEO. Deze vorm van SEO is een cruciaal onderdeel van de groei van je webshop, want je bent niet afhankelijk van advertising, maar je bouwt huist aan een duurzame groei van je webshop. Heb je hulp nodig bij de SEO van jouw webshop? Neem dan contact met ons op! 

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

Webshop met iDeal
Onze brochure ontvangen?

Vraag hem aan en ontvang onze PDF brochure direct in je mailbox!

Brochure_MooiOnline_V2
Download hier onze brochure
Laat je gegevens achter en ontvang de brochure direct in je mailbox.
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden