Heb jij een banaan op je website?

Een mooie website hebben is één, een website hebben die ook zorgt voor meer omzet of verkopen is een ander verhaal.
Onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die op een website komen eigenlijk snel weer verder willen klikken naar de volgende webpagina en dat daarom een banaan essentieel is voor het realiseren van een goed verkopende website.

Met de vinger al op de muisknop scannen bezoekers je website op zoek naar een knop waar weer op geklikt kan worden (net als nerveuze aapjes op zoek naar een banaan).

De banaan ( ook wel “Money button” ) genoemd is een grote opvallende knop die de bezoeker leidt naar de pagina waar jij hem het liefst wil hebben, dat kan de contactpagina zijn, maar ook de pagina met een offerteformulier of de afrekenpagina.

Een goede banaan valt op en voldoet in de regel aan de volgende voorwaarden.

  • De banaan heeft een afwijkende kleur ten opzichte van de rest van de pagina.
  • De banaan heeft een duidelijke aantrekkelijke tekst.
  • De banaan is direct zichtbaar ( er hoeft niet gescrollt te worden ).
  • Maximaal 1 banaan op een pagina
  • De pagina waar de banaan naar toe wijst moet tot conversie kunnen leiden.

Een voorbeeld van een goede banaan vind je o.a. op de homepagina van Mooi Online

Naast het design van de banaan moet natuurlijk ook de tekst uitnodigen om op geklikt te worden, hij moet oproepen tot actie. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld.

  • Schrijf je nu in
  • Vraag nu een offerte aan
  • Bekijk ons aanbod
  • Neem contact op
  • enz.

De metafoor voor de banaan is overigens bedacht door Seth Godin, in zijn boek The Big Red Fez: How To Make Any Web Site Better