Foto’s op je website, welke gebruik je?

Om de aandacht van je websitebezoeker vast te houden, is het voor de lezer fijn als de tekstblokken op je website worden afgewisseld met foto’s, animaties of opvallende citaten. Maar hoe kies je nu de juiste foto’s voor je website? En wat doe je als je zelf geen mooie foto’s over een bepaald onderwerp hebt? Mag je die dan van Google plukken?

Afbeeldingen kunnen je website maken of breken

Ze zeggen weleens dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden. Een afbeelding geeft je website uitstraling, kan je tekst verduidelijken en bovendien helpt het de lezer om soepel door je tekst te manoeuvreren. Maar hoe kies je nu de juiste foto’s voor je website?

Als je de foto’s voor de website zelf maakt of laat maken door een professionele fotograaf, dan heb je invloed op de kleuren, het onderwerp en de enscenering. Heb je zelf geen foto gemaakt, dan staat het internet vol met prachtige afbeeldingen. Toch is het geen goed idee om zomaar afbeeldingen van internet te plukken. Op afbeeldingen rust namelijk auteursrecht. Gebruik je een foto van een fotograaf zonder toestemming, dan kun je hier zelfs een flinke schadeclaim voor ontvangen! Gebruik daarom altijd eigen foto’s of maak gebruik van (gratis) stockfoto’s. Hierover vind je verderop meer tips.

Zo kies je de juiste foto voor jouw website.

Weet jij nog niet welke foto’s goed passen bij jouw website? Stel jezelf dan altijd de volgende vragen. Zo weet je zeker dat de foto die je uiteindelijk kiest, ook echt geschikt is voor jouw website en dat hij past bij de tekst die je wilt publiceren.

Tips voor het kiezen van de juiste foto voor je website.

Nu je de vragen hebt doorlopen en weet wat voor soort foto je nodig hebt, is het goed om ook rekening te houden met een aantal technische aspecten van de foto. Je wilt niet dat jouw foto korrelig op het beeldscherm van je klanten verschijnt, toch? Houd daarom bij het kiezen van je foto rekening met de tips hieronder.  

  • Gratis stockfoto’s voor op je website vind je onder andere op Pikwizard, Unsplash, Pixabay en Pexels. Als je op deze sites Engelse zoektermen gebruikt, krijg je vaak het meest uitgebreide resultaat.

  • Je kunt per foto selecteren in welke resolutie je de foto op je computer wilt opslaan.

  • Ga je de foto als beeldvullende afbeelding op je website gebruiken, houd hier dan rekening mee in het aantal pixels. Een beeldvullende afbeelding is 1920 pixels breed en 1080 pixels hoog.

  • Gebruik je de foto als headerfoto, houd er dan rekening mee dat een derde tot de helft van de oorspronkelijke foto wegvalt. Dit maakt dat niet iedere foto geschikt is als headerfoto.

  • Vraag je vooraf af of jouw bezoekers zullen gaan inzoomen op de foto. In een webshop is het namelijk heel gebruikelijk dat potentiële klanten het product van iets dichterbij willen zien. Speel hierop in door de kwaliteit van de foto’s in je webshop hierop aan te passen.