Je website is meer dan een visitekaartje.
Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: ‘je website is je visitekaartje’? In onze ogen doet dat visitekaartje geen recht aan een goede website. Je wilt immers niet dat iemand, zoals bij een visitekaartje, alleen maar kennis neemt van je contactgegevens. Je wilt dat jouw websitebezoeker actie onderneemt.
Wat is dan wel een goede website? Een goede website spoort jouw bezoeker aan om iets te doen. En wat dat ‘iets’ is, bepaal jij. Het is dus belangrijk dat je eerst het doel van een website, of meer specifiek van een webpagina, vaststelt. Wil je dat de bezoeker zijn gegevens achterlaat, iets koopt of een offerte aanvraagt? Stuur daar in je lay-out en je teksten dan op aan.
Er zijn voorbeelden genoeg van mooie websites. Maar een mooie website bereikt niet per definitie zijn doel. Net zoals je spreekwoordelijk niet van een mooie tafel kunt eten, kun je van een mooie website zonder inhoud niet verwachten dat hij converteert. Ga eens op zoek naar websites waar ze voorbeelden van jouw product aanbieden. Hoe zijn deze opgebouwd? Kijk naar kleur, tekst en opmaak. Kun je ontdekken met welk doel de eigenaar de website maakte?
Waar moet een goede website aan voldoen? Lees het hier.
Nu je weet wat het doel van je website is, kun je concreet aan de slag. Natuurlijk wil je graag uniek zijn, maar probeer wel voorspelbaar te zijn op je website. De meeste websites hebben het menu bovenaan de pagina staan. Een menu onderaan de pagina is misschien uniek, maar voor je bezoeker niet heel erg gebruiksvriendelijk. Voorkom dus dat je bezoeker moet gaan zoeken naar informatie. In luttele seconden bepaalt hij namelijk of hij wel of niet verder wil lezen. Het is toch zonde als hij afhaakt omdat hij in die paar seconden niet kan vinden wat hij zoekt.
Naast het doel en de herkenbaarheid, hebben we nog een aantal voorbeelden waar een goede website aan moet voldoen. Met 5 aanvullende tips geven we je daarom graag het antwoord op de vraag ‘Waar moet een goede website aan voldoen?’.
- Je website moet gebruiksvriendelijk zijn.
- De bezoeker hoeft nauwelijks na te denken over de volgende stap.
- Je kunt de website op alle soorten apparaten bekijken.
- Het is voor je bezoeker direct duidelijk welk probleem jij voor hem oplost.
- Je bezoeker kan direct actie ondernemen, dus je gebruikte duidelijke call-to-actionbuttons.
Vind je het lastig om conversiegerichte teksten te schrijven die van jouw ‘gewone’ website een goede website maken? Bij Mooi Online helpen we je graag bij het vinden van de juiste woorden. Neem snel contact met ons op voor de mogelijkheden.